Hoe kan je een hond leren iets NIET te doen? Dus niet zomaar een speeltje pakken, niet trekken aan de lijn, niet iets van de straat af eten, niet…???

Herkenbaar? Vaak zijn wij zo gefocust op dat we iets willen afleren, dat we vergeten om de hond ook gedrag aan te bieden wat hij dan wel daarvoor in de plaats mag doen. Als je alleen maar hoort wat je niet mag, hoe weet je dan wat je wel mag? En daarnaast zijn er natuurlijk ook peuter, kleuters en pubers die denken: ” Oh, een NEE, dat betekent gewoon JA hoor “.  Waardoor je al snel in een strijd kan belanden.

Tijdens de lessen bespreken we altijd meerdere opties waarbij we proberen te kiezen voor opties waar de hond op de langere termijn ook wat aan heeft. In noodsituaties (bv je hond wil chocola van tafel pikken), moet je er natuurlijk hoe dan ook voor zorgen dat je hond dat niet te pakken krijgt. 

Er zijn meerdere opties. Ik noem er een aantal:
* zodra je merkt dat je hond de intentie heeft om naar een prikkel toe te gaan, leid je de hond af met bv een speeltje of door koekjes te strooien
* je laat de hond inchecken op naam en geef vervolgens aan wat je wel wil (Zie ook vorige nieuwsbrief)
* je zet een waarschuwingssignaal als ‘euh’ in en je beloont de hond als hij stopt met naar de prikkel te gaan (alleen te gebruiken bij niet levende wezens of bij levende wezens waar hij nooit wat mee te maken gaat hebben)
* zodra je hond intentiegedrag vertoont, sta je stil en wacht je tot dat de hond (weer) gewenst gedrag aanbiedt

In onderstaande filmpje zie je een voorbeeld van de laatst genoemde manier.  Miranda is met haar puber Boxer Timo aan het werk. Timo wil heel graag naar de speeltjes toe die daar als afleiding liggen. En cursisten weten: DIE ZIJN DUUR! ;-). 
Zodra Timo naar het speeltje wil, staat Miranda stil en wacht tot Timo beseft dat het trekken aan de lijn die kant op, geen zin heeft. Wellicht overbodig, maar ga wel een op een zodanige afstand stil staan, dat je hond er ook daadwerkelijk niet bij kan. Anders heeft de oefening uiteraard een averechts effect. Zodra Timo zich realiseert dat naar het speeltje toe willen, geen optie is en hij Miranda aankijkt en naar haar toekomt, ontvangt hij een beloning. Uiteraard blijven het pubers en proberen ze het nog een aantal keer.  Tegen het einde van het filmpje, zie je dat Timo keurig mee loopt. 

Is het daarmee meteen klaar? Meestal niet. Je zal de moeilijkheidsgraad van de omstandigheden langzaam moeten opbouwen. Ook is het zaak om het veel te herhalen in diverse omstandigheden. Een eerst volgende stap kan bijvoorbeeld zijn om eens om de speeltjes heen te lopen in plaats van de pilonnen. Daarna om de riem te laten vallen. Belangrijk bij deze stap is dat de hond wel al beseft wat ongeveer de bedoeling is. Anders wordt het een spelletje ‘Wie ‘m het eerste heeft’.

Doe deze oefening alleen als je hond nog in staat is om zelf keuzes te maken. Als je hond volledig in paniek is of stijf staat van de adrenaline, dan gaat hij geen bewuste keuzes meer maken. Haal je hond dan uit de situatie en zorg eerst dat hij weer tot rust komt.

Categorieën: Artikel

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *